lördag 27 januari 2018

Förra helgens födelsedagstårta
















Förra helgen så blev Sessan hela 15 år, smeknamnet Sessan som hon har här inne säger ju en del om att jag har haft den här lilla bloggen ett tag.......













"Det här var en jättegod smakkombination mamma" sa lilla kräsna Sessan



Så här kommer receptet på Sessans 15årstårta,




Polkamaräng med chokladglasyr och banan.

4 stora rumsvarma ägg
2 1/2 dl socker
3-4 droppar ättika
1 påse polkagrisar (140 g)
1 krm pepparmintessens
lite röd karamellfärg


Mörk chokladglasyr

1 1/2 dl grädde
3/4 dl strösocker
1 msk sirap
2 1/2 msk kakao

On the top

4 små ekobananer
1 kaka mörk mintchoklad (100 g) 

Vispad grädde



Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Vispa ned sockret och ättikan. Mortla polkagrisarna och tillsätt allt utom en dryg 1/2 deciliter som du sparar. Rör ihop polkaflisorna och pepparmintsessensen med marängsmeten. Rör sist slarvigt ned några droppar röd karamellfärg.

Bred ut på en plåt med bakplåtspapper, en rund tårtbotten, grädda sen i 80 minuter i 120 grader, stäng av ugnen och låt stå kvar några timmar över natten funkar.











Chokladglasyr.

Koka alla ingredienser till en tjock kräm, bred på tårtan innan servering.















Smält mintchokladen över vattenbad, skiva bananerna och ringla choklad över. Låt chokladen stelna. 







Polkagrädde;

Vispa 4 dl grädde och blanda i resterande polkakross, bred ut över tårtan och toppa med de mintchokladripplade bananskivorna!























Om ni som jag älskar kombon av mint, choklad och banan, så testa vet jag,dessutom frasig seg maräng som jag tycker varje tårta ska ha en liten släng av!












Det bästa ljuset här i huset är ofta i hundhöjd när det ska matfotograferas! Olle har förstått att ingen i familjen äter vid dessa tillfällen men det är oerhört spännande!













Godmorgon lördag,
Unnar mig att stanna i sängen en stund med kaffe och laptop. Brukar sällan det men det har varit en galet intensiv vecka på alla plan. 
Nu väntar jag på PWsms från mina PWvänner, jag har sämst karaktär av oss, så jag väntar tills de puttar iväg mig! 
Annars blank tid idag, Ärtan och jag hade planerat att åka skridskor men det kanske inte är det bästa vädret för det. Vi får se helt enkelt och ikväll väntar middag hos en kär vänfamilj.


Tusen tack för era kommentarer!

Önskar er en underbar helg!


                                                                         Kram Jenny

22 kommentarer:

  1. Undra vad som rör sig i Olles tankar. "Jag längtar till en stor skål med torrt hundfoder" ;) Smeknamn kan hålla i sig hela livet - i vissa sammanhang. Vad bra att hon var nöjd. Själv blir jag riktigt sugen när jag ser bilderna. En perfekt efterrätt för mig när jag ska ut och gå en lång promenad vid havet. På mina breddgrader finns inga möjlighet att åka skridsko. Varken inomhus eller utomhus. Då får jag allt ta mig till storstaden Malmö. Ha en fin kväll med vännerna.
    Kram Sötälskartrollet Bosse

    SvaraRadera
  2. Åh, vad god den ser ut. Mint och banankombon har jag aldrig testat.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Mums så gott det där såg ut och lät också för den delen.
    Kram Carin

    SvaraRadera
  4. Du, den tårtan skulle jag vilja ha i morgon när jag fyller år !!!!
    Här blir det inne mycket firande i morgon antar jag...men kul med tårta iaf
    Vi brukar inte fira så mycket...möjligtvis när vi fyller jämt !
    Kram bia

    SvaraRadera
  5. Så gott det ser ut, min man fyller i veckan... kan vara något. Eller så blir det en prinsesstårta det gillar han... men farfar du är ju ingen prinsess, sa Millian.
    Det är mysigt att baka tårtor och det finns så mycket att göra med dem, bara man kommer på det... och det är du verkligen duktig på.
    Ha det bra!
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  6. Den tårtan måste ju testas :) Kanske i mars när sonen fyller. Älskar banan och choklad, så gott tillsammans. Har ni haft vovven i 8 månader, då är dom lika gamla våra hundar <3 Verkligen supermysigt. Kram och ha en fin dag

    SvaraRadera
  7. Mmmm..så gott :)
    Ha en fin söndag.
    Kram Petra

    SvaraRadera
  8. Så smarrigt! Seg maräng är en favorit! Ha en fin söndag. Kram!

    SvaraRadera
  9. Jag som älskar maräng i alla former..... En tårta som måste testas såklart. Ha en härlig dag. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  10. Ohhh den där skulle sitta fint till kaffet nu! Du tar helt magiska bak/mat bilder!!!
    Söndag igen, bästa att ta det lugnt och bara vila :)
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  11. Ser jättegott ut !.....den skulle man haft idag när jag fyller år,, hihi...men trots det så har vi köpt en prinsesstårta i all hast...vi ville ha något till kaffet senare. Vi firade ju igår på restaurang, så idag blir det lugnt och jag gillar inte födelsedagsfirande heller egentligen...inte mina egna i alla fall, hihi...
    Ha det !
    Bia

    SvaraRadera
  12. Mmm.... du kan du! Som alltid! Grattis till "lilla" Sessan, 15 år... det är stort....
    Tack rara du för hälsningen hos mig om mitt bloggande, det uppskattas och värmer. Vad roligt att du minns en hälsning jag lämnat... Ja, vi har ju följts åt ett tag här i bloggvärlden nu... setts en gång IRL och var ju med i samma tidning med varsitt reportage...
    Kanske kunde vi få till en fika-träff eller något inne i Sthlm framöver i vår...? Kanske fler i närheten som vill hänga på? Ska klura lite på det :)
    Kram och ha en ny fin vecka nu!
    /Maria

    SvaraRadera
  13. Mint och banan har jag aldrig tänkt på! Min sessa här hemma älskar polka och marä g så denna är stark kandidat till nästa barnkalas!

    SvaraRadera
  14. Så smaskigt. Kan tro att vovven er är sugen. Min vovve hade smakat direkt. Ha en fin kväll Kram Pernilla

    SvaraRadera
  15. Men MMMMM HUR gott såg inte det ut :) och älskar hunden han vill nog smaka haha:)

    Ha en fin dag:) LOVE Maria på Inredningsvis

    SvaraRadera
  16. Oh, vad gott det ser ut!!! Vad sugen jag blir!
    Önskar dej en bra dag!

    SvaraRadera
  17. Men mums, såg verkligen så gott ut! :D

    SvaraRadera
  18. Ser supergott ut. Skrattar när jag ser din kommentar om att hon kallas Sessan här inne och att det visar hur länge du haft bloggen. Så är det med min son också. På min blogg heter han Lilleman och det trots att han numera är nästlängst i familjen och snart 14 år. :) Det är också ett tecken på att jag haft min blogg länge. Ha en fin helg. Kram Annika

    SvaraRadera
  19. Men åhh, det var verkligen en tårta i min smak.
    Tack för det :)
    Fin lördag till dig.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  20. Ser som vanligt kalasgott ut! Här har vi äntligen kalasat färdigt för ett tag. Vi fyller alla år nära varandra så det blir lite tätt på given. Nu får det vara slut med tårta ett tag för annars börjar mina byxor strama.
    Ha det gott!
    Kram, Ann

    SvaraRadera
  21. Måste fråga vad det är för söt liten vovve som sitter och suktar efter tårta, nyfiken på ras.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera