tisdag 24 mars 2015

Med eller utan tagliatelle



En pastarätt som är god även för den som inte äter pasta! Så tänkte jag mig denna lilla lunchen från i lördags!

Jag tål inte att äta så mycket mjöl, framförallt fluffigt bröd och pasta, så jag hoppar inte pastan för att jag följer någon slags diet. Ni som brukar titta in hos mig vet att jag inte gör det...





Iallafall så lät jag den pastafria portionen vila på en jättebädd av spenat. Smörslungad och naturell. När du lagar så beräknar du bara tagliatelle/ spenat efter antalet pastaätare!




Kyckling med grillad paprika, skogschampinjon, bacon & feta. Med eller utan tagliatelle.

4 pers

4 kycklingfiléer
15 skogschampinjoner
3 paprikor, 2 röda, 1 gul
20 små gula tomater
1 stor påse spenat (250g)
2 pkt (a 120 g) ekologiskt kotlettbacon
200 g fetaost
Rapsolja & smör till stekning
Tagliatelle 4-5 nystan/person
Salt, svartpeppar & paprikapulver (jag använder starka varianten)

Skär paprikan i grova slarviga bitar och lägg på en plåt med bakplåtspapper, grilla i ugnen (225 grader) tills skalet bubblar sig ordentligt, tar ca 20-25 minuter. Låt vila.
Halvera tomaterna, kvarta champinjonerna. Stek kotlettbacon i rapsolja, låt rinna av på hushållspapper, diska ej ur pannan!
Kycklingfilé: Ansa filéerna och stek i smör i grillpanna. Krydda med salt, nymalen svartpeppar och paprikapulver. När kycklingen har en fin yta stek klart på svag värme under lock. Stek champinjonerna i baconpannan och krydda med salt & ett par varv med svartpepparkvarnen, tillsätt också en klick smör.
När paprikan vilat ett tag är det lätt att dra av skalet, det gör inget om lite är kvar i den här rätten!

Smörstek drygt 2/3 av spenaten. Skär kycklingfiléerna i skivor. Blanda tomater och grovt smulad feta med champinjonerna och låt steka med ett ögonblick så att det blandas ihop när osten blir varm.

Varva spenat, smörslungad med naturell på tallrikar. Mycket till dem som inte ska ha pasta. Lägg sen upp pasta, kyckling och bacon. Sedan champinjon-feta-tomatröran och toppa med grillad paprika.


Anledningen till att bara en del av spenaten är smörstekt är att den försvinner så i storlek plus att jag gillar att både få det varma smöriga och det krispiga naturella.




Köper aldrig vanliga champinjoner längre! Så mycket mera smak på skogschampinjoner. Så om det inte finns så hoppar jag hellre svamp!




Jag åt lunchen tillsammans med min pappa och Ärtan, perfekt mat att kombinera för olika ätare direkt på tallrikarna!






 
Dukat med nya servetter från Day, uppfiskade från Goodiebagen i förra inlägget! Älskar den här formen på servetter, på höjden och sedan birdmotivet!
 
 




 
En med, en utan tagliatelle! En matig lunch, perfekt grund när man som jag skulle på stort party och dansa hela natten i stilettos! Intensiv och rolig helg har vi haft här, rivit av det ena födelsedagsfirandet efter det andra! Självklara höjdpunkten vår väns stora födelsedagsparty på Fotografiska i lördags!
 
Men nu bråttom bråttom, lång dag på jobbet väntar och sen direkt på ett event för foodies så jag ser fram emot en god kväll!
 
 
                                                         Kram Jenny

9 kommentarer:

  1. Vilka underbara servetter.
    För mig handlar "diet" just om att äta det som kroppen mår bra av. Det ska inte vara så mycket tabu i det ordet tycker jag. Kram.

    SvaraRadera
  2. Såå gottit & riktigt vackert ♡ ...
    /Kram

    SvaraRadera
  3. Det ser super gott ut. Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Så goda smaker ihop, bacon och fetaost är aldrig fel! Vi äter bönpastan från Risenta och den är verkligen riktigt god och ett bra alternativ för den som är känslig för gluten.
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Ser jättegott ut! Och så fräscht! Jag älskar grönsaker!

    kram Malin

    SvaraRadera
  6. Ser underbart gott ut! Kan riktigt känna smakerna.
    Härliga servetter också!

    SvaraRadera
  7. Men åh vad det såg gott ut, tack för det.
    Fina servetter.
    Fin kväll till dig.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  8. Så gott! tack för det receptet. Jag tål inte heller så mycket kolhydrater.

    Kram Anna

    SvaraRadera