söndag 26 oktober 2014

My Sundaypics



Söndagslångfrukost.


Nybakade scones.


Oförsvarliga mängder kaffe.


För att sedan ta itu med det tråkigaste jag vet, att putsa fönster... Särskilt dessa vid matplatsen som kräver hög stege och är förenat med livsfara...


Massvis av nyskrubbade spröjs, J skrubbar spröjsen när jag putsar insidorna... Vi är bra på att jobba som ett team vad gäller det mesta men här har vi utarbetat ett hypereffektivt samarbete.

Titta i bagrunden! En ny liten tisha fladdrar på vädring!


Tack vare ett tips på Pernillas blogg så var jag på utförsäljning av kollektionsprover från HunkyDory i fredags efter min lyxfrukost på Grand. Jag är nöjd med den lilla turen, det blev några fler saker till fantastiskt pris!


En aptråkig sysselsättning kräver många kaffepauser!


Höstlöv i mängder, imorgon ska höstlovslediga flickor och make kratta, själv jobbar jag som vanligt hela lovet.



Vår lunch idag, laxburgare med äppleremoulad.


Äppelpaj vi åt igår då min syster med familj kom över på middag.


Äpplepaj med biskvitoppar

10 små röda äpplen, gärna Ingrid Marie
knappt 1/2 dl råsocker
100 g mandelmassa
1 1/2 dl fiberhavregryn
1 dl mandelspån
3/4dl vetemjöl
3/4 dl solrosfrön
1/2 dl råsocker
1 nypa flingsalt
150 g kallt smör
smör att hyvla

1 äggvita
200 g mandelmassa

 Sätt ugnen på 200 grader. Skala, kärna ur och klyfta äpplena, smörj en pajform med en rejäl smörklick och lägg i äppelklyftorna omlott. Strö över råsocker och riv över mandelmassa över äppelklyftorna. Blanda alla torra ingredienser till smulpajen. Tillsätt smöret i små bitar och nyp ihop till en deg. Sätt in i ugnen och grädda i 10 minuter.

Under tiden, vispa äggvitan till hårt skum och riv mandelmassan som sedan vänds ned i skummet, efter att pajen varit i ugnen 10 minuter, ta ut den och forma små biskvitoppar av mandelmassesmeten på pajen. Sedan in i ugnen i ytterligare 10 minuter!


Servera med massvis av hemkokt vaniljsås med extra vaniljstång och grädde!


Hjälp det känns som om vi har flyttat klockan hur många timmar som helst, jag är sååååå trött!

Godnatt kära ni! Sleep tight!

                                                            Kram Jenny

19 kommentarer:

  1. Men fy så högt upp du putsar.. Inte min favvo-sysselsättning heller men jag gillar rena fönster. Hoppas du ann klart. Kraaaam Pia

    SvaraRadera
  2. Du är så duktig och jag blir till och med sugen på att putsa fönster när jag ser dig!
    Jag blir alltid lika tagen av dina vackra bilder och ert vackra hus. Vilken tur att vi har äppelkaka på gång här nu ;)

    KRAM

    SvaraRadera
  3. Älskar din blogg! Du tar så fina bilder och lagar så mycket gott!

    Hmm putsa fönster borde jag också göra.

    KRAM!! Anna

    SvaraRadera
  4. Jag hade gärna satt mig ner vid det bordet......nä roligare kan man ju ha än att putsa fönster haha. Det skulle jag också behöva göra...... Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Känner igen det där svajandet högt uppe på en stege för att nå fönstren. Skönt att få det gjort. Jag tvättade också ett par fönster igår, men på betydligt behagligare höjder!

    Ha en fin start på veckan!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Woo...Underbnart & sååå gottit ♡
    Tack för Receptet,synd att du inte kan putsa mina fönster mé hihi ...
    Önskar dig en fin dag/Kram

    SvaraRadera
  7. Så fint du har det.
    Hade Hunkydory på näthinnan, men hade varken ork eller tid tyvärr.
    Syns vi snart? Kram N

    SvaraRadera
  8. Åh himmel så trevliga fina bilder hemifrån er! Men du... du kan bara inte klättra på stegar så där... HU! Jag hade aldrig stått där ;)
    Kram på dig och ha en fin vecka!
    /Maria

    SvaraRadera
  9. Hua, ser ju livsfarligt ut.. Jag har haft fönsterputsare hemma i veckan, skönt att anlita någon;)
    Snygg top där.. Mmm så sugen jag blev på äppelpaj, får bli det i veckan.
    Fin vecka till dig, kram

    SvaraRadera
  10. Å vilken härlig Söndag ni haft även om just fönster putsning kanske inte är det roligaste ; ))
    Men som sagt ni värkar ha ett bra samarbete.
    Och att få avsluta med äppel paj måste ju vara det bästa = ))
    Såå härliga bilder.

    Kram Thess

    SvaraRadera
  11. Lunchen ser ju hur god ut som helst, den hade vi gärna huggit in på - fiskälskare som vi är!

    Hoppas du har en fin vecka,
    kram

    SvaraRadera
  12. Oj oj på den stegen hade jag aldrig ställt mig, alldeles för högt för mig.
    Mums så gott med äppelpaj :)

    Kram Pia

    SvaraRadera
  13. Åh, vilka underbara bilder från din helg kram Diana

    SvaraRadera
  14. Vilka härliga höstliga bilder, och du ser ju ut som en fotomodell när du står på stegen :).
    Äppelpaj.. MUMS!!!

    KRAM

    SvaraRadera
  15. Ljuvliga bilder!!
    Tack för din fina hälsning
    en härlig dag till dig
    Kramar

    SvaraRadera
  16. så mycket gott.
    Ha en fin dag
    Hanna
    p,s titta gärna in till mig.D.s

    SvaraRadera
  17. Som vanligt sitter jag här och dreglar över allt gott du gör, duktiga du!!:)

    Kramar
    Adela

    SvaraRadera
  18. Mums så gott! Jag tycker det är vråltrist att putsa fönster, men skönt när det är gjort. Kram

    SvaraRadera
  19. Hua o står där uppe o putsa fönster, förstår att du inte är höjdrädd..... Du är en härlig inspirationskälla både med dina recept o fina bilder, ha nu en bra start på veckan vännen. Kramisar Tina

    SvaraRadera