fredag 16 augusti 2013

Plommon, prosciutto & mozarella


är nästan det enda som behövs till den här förätten som jag älskar! (Lantliv mat & vin 2011) Vi hade den för ett par veckor sen när vi hade några vänner över på middag. Nu har jag sug efter den igen och en massa prosciutto i kylen så att mozarella och plommon ska med på min handlingslista idag!


Kärna ur plommonen (jag använder en sådan där man tar ut äppelkärnhus med så går det supersnabbt) Gör ett rätt stort hål för det är gott om man får plats att stoppa i en stor mozarellabit! Räkna sex plommon på en mozarella! Vira sen in plommonen i prosciutto och fäst med en cocktailpinne. Blanda olivolja och balsamvinäger (3 msk olja & 2 vinäger till 6 plommon) och smaka av med salt och peppar) Pensla paketen med olivolja och grilla tills skinkan är knaprig och osten börjat smälta. Lägg upp på ett stort fat. (Jag brukar lägga upp dem på en bädd av machésallad) Och ringla över dressing! Jag brukar räkna 3 plommon per vuxen, det är ganska mycket! Men de är grymt goda kalla i picknickkorgen dagen efter också! Det hade vi sist.




Vad ska ni göra i helgen? Vi ska äta kräftor igen ikväll och sen imorgon ska jag laga mat på flickornas skola till föräldrarnas fixardag, ska gå dit redan i eftermiddag och sätta kalljästa degar. Sedan blir det lite fotbollsmatcher och annat. Lite handling och städning nu! Men först en kaffe till ute på trappan!

                                               Kram Jenny

19 kommentarer:

  1. Men Jenny... Jag orkar inte... Du gör ju sådan fantastiska grejer och här sitter jag och har precis ätit havregrynsgröt.... :)

    Kraam på dig fantastiska!
    Petronella

    SvaraRadera
  2. Åh vad det vattnas i munnen på mig.
    Helgen här blir nog rätt lugn. Vi får ta och packa ännu lite till och ta långpromenader... inget annat inplanerat :) Kram.

    SvaraRadera
  3. Åh vad det ser gott ut, måste absolut testa detta! tack för tips och recept. I helgen blir det lugnt här, ska bara vara hemma och vila foten!
    Ha en fin fredag!
    kram viktoria

    SvaraRadera
  4. Skrattade när jag läste Petronellas kommentar...känner ungefär likadant ! Det ser så ruskigt gott ut..duktiga människa !!!

    Helgkram till dej

    SvaraRadera
  5. Åh jag är med proppmätt!!! Efter pizza...Men ska nog testa ditt recept en annan hungrig dag ;) Kram Anna

    SvaraRadera
  6. Det ser invecklat ut, här hemma blev det en enkel men god pastagratäng....så avancerat blev det denna fredag....haha. Kram anette

    SvaraRadera
  7. Vad snyggt, och säkert gott. Mums! Här blev det sallad med allt :) och ett glas fredagsvin till. Kram Nina

    SvaraRadera
  8. Mumsa vad gott, underbara bilder kram Diana

    SvaraRadera
  9. Jag gillar frukt i maten, det här ska
    jag prova. Enkelt och gott gillar vi.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  10. Men Gud så Gott! Det där måste jag spara o testa!!

    Kramar Anna

    SvaraRadera
  11. Mums så gott! Längtar tills jag kan äta kallskuret igen :)
    <3 Jennie

    SvaraRadera
  12. Låter verkligen riktigt gott, ja det ser riktigt gott ut också!!!
    Denna helgen tar vi varsin kväll ute min man och jag! Igår var det kick-off med jobbet för min del!

    Hoppas du får en fortsatt fin helg
    Kramar Sandra

    SvaraRadera
  13. Gud vad gott det lät och såg ut! Verkligen mat i min smak. Kram Nilla

    SvaraRadera
  14. Smarrigt!! Här blev det italiensk buffé till kvällsmat!
    Här är vi igång med målningen denna helgen, kram Suss

    SvaraRadera
  15. Så himla gott! Nästa helg kommer svärmor och svärfar på middag - perfekt förrätt!! Kram Sara

    SvaraRadera
  16. Alltid lika god mat du bjuder på (och bilder såklart) receptet sparas. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  17. Godmorgon =)
    Mums vad det ser gott ut, nu blir jag hungrig.
    Hoppas du mår fint <3 Kramen

    SvaraRadera
  18. Åh vad jag är besviken för att plommonträdet på innergården här hemma inte Gert hon frukt senaste åren. Första året jag bodde här fick de massor av frukt och jag kände att jag hade köpt typ bästa lägenheten i hela världen ;) Jag får väl köpa plommon då... ;) Ska lägga det här receptet på minnet för ev förrätter inom kort!

    SvaraRadera