tisdag 4 december 2012

Grönt





Om jag bara fick välja en enda sak att dekorera med till jul så skulle det vara grön mossa, jag älskar det och har det överallt! Detta är mitt våningsfat som alltid står framme men som byter skrud lite då och då!

En favorit till har jag och det är en pytteliten kruka som jag fick för en massa år sedan av en kär vän.



Den är väldigt liten och anspråkslös, men jag har älskat den frå första stund. Granbilden påminner mig om någon sagobok. Sturehofs krukmakeri/Tina Hellman står det i botten. Den lilla späda enen åkte hem med mig och Sessan på sparken från julmarknaden i söndags. Det brukar alltid finnas jättefina julblommor på julmarknaden här.


Dessa ekollon införskaffade jag på rean efter jul förra året, jag lät dom landa på mina antika spelklot tillsammans med en fjädergirlang. Jag brukar nästan varje år köpa nåt efter jul till vrakpris och sen låta det ligga kvar i silkespappret till julen därpå. Då har jag glömt det och det blir som en överraskning.

Jag avslutar dagens inlägg med ett lunch eller middagstips från min lunch idag som jag avnjöt med mi syster. 



                           Grillad kycklingfilé i grön sås

4-6 personer

6 kycklingfiléer (à 175 g)
1/2 dl olivolja till pannan
2 stora morötter (Jag brukar ta fler)
1 tärning hönsbuljong (jag tar en dryg matsked av Renée
                                       Voltaires lantbuljong)

Sås
2 schalottenlökar, fint hackade
1 msk smör
1/2 liter buljong från morötterna
1 knippe blandade örter t ex basilika & bladpersilja
salt och nymalen svartpeppar

Till servering
potatis eller jasminris

Pensla filéerna med olivoljan. Grilla dem i grillpanna några minuter på varje sida så att de får ett vackert rutmönster. Ibland behöver de efterstekas i ugnen för att bli helt genomstekta. Det går bra att göra tillsammans med såsen som ett sista moment. Skala och skär morötterna i smala stavar. Koka upp buljongen och lägg ner morötterna i ett par minuter. Tag upp och och låt dem rinna av. Spar buljongen till såsen! Finhacka schalottenlöken till såsen och fräs den i smöret. Häll på buljongen och låt koka ihop i ågra minuter.
Mixa basilika, persilja och buljongen från morötterna i en matberedare. Smaka av med salt och nymalen svartpeppar. Såsen kan förberedas och värmas precis före servering. Servera kycklingen med den varma såsen, morotsstavarna, nykokt färskpotatis eller jasminris. (Har alltid serverat med basmatiris)

Detta är en favorit sedan många år tillbaka, mycket fräscht och lätt. (Monika Ahlbergs recept)

Nu ska jag kasta mig i säng, har sovit väldans få timmar natten som var. När maken är på resande fot så tenderar jag att uggla uppe halva nätterna!

                                                                        Godnatt! Kram Jenny

10 kommentarer:

  1. Jag älskar också mossa, men i år blev det endast lite i adventsarrangemanget. Hihihi, jag förstår dig, hade gärna också budat hem sonen ibland så man slapp hämta. Ibland är det riktigt segt och speciellt när det är snökaos ute och en liten tjej som skriker i högan sky i vagnen för att det är kallt och blåser.

    Jo, sängkappan är från H&M Home, deras vita i linne. Jag gjorde som så att jag vände på den, alltså så att det blev en volangkant uppe vid huvudändan och som jag bäddade ner under bäddmadrassen. Vid fotändan blir det då endast den lilla släta kanten och den gick att peta ner emellan madrass och järnkant:) Blev nöjd att det funkade för tycker om sängkappor!

    Massor av snökramar till dig och hoppas det går bra att hämta din lille:)

    SvaraRadera
  2. Vilket vackert våningsfat och HÖÖGT! Mossa är jättevackert och hur mycket jul som helst! Vad dryyygt att tappa ut matvarorna i snön!!!! Ogillas skarpt! Söt liten grankruka, precis som en sagogran, ju... Det är jättekul med tokiga julkort, fast inte de som jag tog... looovar!

    Kram
    Petronella

    SvaraRadera
  3. Så fint du har gjort! Älskar sånna höga kakfat! Och mossa, love it!
    Kram fina du!
    Judita

    SvaraRadera
  4. Så vackert! Jag blir varm och glad! Och vad gott! Och vilka vackra ekollon! Kram!

    SvaraRadera
  5. Jättefin dekoration! Jag brukar också köpa julsaker till varkpriser efter jul och visst blir det en överraskning när man nästan glömt av vad man köpt...
    Idag skall jag till en utförsäljning med bla julsaker och en massa annan rolig inredning får se vad man kommer hem med och hur tålig lilleman är i vagnen...
    Din lunch ser smaskens ut, men med fisk kanske man ska testa (jag gillar inte kyckling)

    ha en fin dag
    KRAM

    SvaraRadera
  6. Fint - älskar också mossa och Grönt runt jul. Tyvärr satte snön stopp för mitt projekt förra helgen, att plocka mossa, lingonris och sånt.. fick ihop lite mossa ändå, men lingonriset fick jag köpa (surt när jag har hela tomten full).
    VAd är det för julmarknad du pratar om?
    Kram Jannike

    SvaraRadera
  7. Vad fint med våningsfatet! Ja mossa är fint :) Vad smarrig er lunch ser ut, själv åt jag en Billys pizza.... men med en massa vitkål till :D
    Jag måste tacka dig oxå för alla dina fina kommentarer på min blogg :)

    :D KRAM Anki

    SvaraRadera
  8. Så mysigt! Kul idé att använda våningsfatet på det där sättet!
    Kram /Maria

    SvaraRadera
  9. Så himla fint du gjort på ditt våningsfat..mossa är verkligen fint..gillar oxå det !!
    Tack för receptet, det får jag testa.

    En fin helg till dej...kram

    SvaraRadera