lördag 22 september 2012

Inspirerad

Igår så hade jag och lilla Ärtan som numera är lediga varje fredag, en underbar höstdag inne stan. Vi tog båten både dit och hem, jag är jätteglad att vi åkte in igår med tanke på hur grått och regnigt det är idag! Vi hade en jättemysig dag trots en lång lista med såna saker som alla har nu på hösten ni vet gummistövlar, innejympaskor och en herrans massa liknande, vi betade av knappt hälften men är mycket nöjda ändå! Maken hann träffa oss för en lunch på favoritstället, jag har ett stort behov av lite stadskänsla då jag både bor och jobbar härute i vår lilla by.

När vi promenerade runt igår och passerade ett nytt stort Clas Olsson varuhus så dök det upp i bakhuvudet något jag sett på en fin blogg i veckan...


En Ylva Skarp radio! Jag har ända sen vi flyttade hit önskat mig en retroradio till tvättstugan och blev jätteglad över detta klipp på Clas Olsson!

Jag hade aldrig gått in där om jag inte sett den fina radion på bloggen Ett hus i vitt! Det är inte direkt en av mina favoritbutiker annars! På tal om fina bloggar så ska jag göra en lista över alla bloggar som jag följer det är bara det att allt tekniskt som jag inte har gjort förut skjuter jag framför mig.

Pärlan blev så förtjust i radion att hon ville spara ihop till en till sitt rum, då började jag vela ska hon få ha den där kanske men sen pluggade jag in den i tvättstugan och fick in P3 vilket jag inte får i köket så att det avgjorde! Jag får fixa en annan till henne, nu får det bli P3 i tvättstugan och P1 i köket! Jag tyckte annars att det var lite gulligt att hon föll för den här, barnen lyssnar ju på musik på alla möjliga och omöjliga sätt nu inte oftast genom en retroradio!







Mattpiskaren är ett loppisfynd från Danmarkssemestern, inte nog med att den är så fin den är faktiskt bra också! De flesta saker kommer ju annars hit bara på grund av att de är så fina!

Här kommer receptet på lakritscookies som jag längtade efter att baka hela veckan, i torsdags efter jobbet fanns det lite tid för det!



                                        Lakrits Cookies

200 g mjöl
125 g smör
160 g rörsocker
1 ägg
1/2 msk bakpulver
15-20 g lakritspulver
15 bitar av din favoritlakrits
70 g torkade tranbär

Blanda alla ingredienser och knåda väl. Placera degen på ett bakplåtspapper och forma en lång rulle. Lägg rullen i frysen ca 30 minuter tills den är hård. Skär rullen i 1 cm tjocka skivor och placera ut dem på en plåt med bakplåtspapper. Baka kakorna i 180 grader i 8-10 minuter. Placera direkt på galler när de är klara!

Receptet fick jag på ett litet kort med mig när jag köpte lakritsprodukter förra helgen i en lakrits och chokladbutik. Det finns en hemsida www.lakrids.nu

Alla älskade dessa kakor tom maken som verkligen inte gillar lakrits egentligen! Jag har ett gäng över så det blir nog lite fika av dessa vid fotbollsplanen idag när det är dags att heja på Pärlans lag!

                                       Ha en alldeles, alldeles underbar helg!

                                        Kram Jenny


8 kommentarer:

  1. men woow.....den var ju superfin......
    å missa nu inte..

    B
    L
    O
    G
    G
    P
    A
    R
    T
    Y
    T

    fortsätter..
    redan 70fina bloggar med.
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
  2. Har oxå sett den radion på samma blogg och oxå funderat om jag skulle köpa en.... :D
    Den är jättefin!
    Vad skönt med lediga fredagar....
    Kram Anki

    SvaraRadera
  3. Jättefin! Hmm.. man kanske skulle ta sig förbi Claes Olsson då.. brukar inte heller vara där så frekvent =)
    Lakanen i förra inlägget är jättefina, har dem själv i exakt den färgen. Superhärliga.
    Kram Jannike

    SvaraRadera
  4. Vilken fin radio! Verkligen Ylva Skarp! Vilken fint kakel du har i köket, ser kanonsnyggt ut!
    kram Helena

    SvaraRadera
  5. Åh, vilken RADIO! Har gått och fnulat på en radio att ha i köket, i många år, men det har inte
    blivit av att köpa en än. Så mysigt att lyssna på radio, tycker jag! Din var ju såå fiin! Vad kul!
    Dessutom verkar du ha en jättefin tvättstuga!

    Tack för receptet! Måste provas! Såg supersmarriga ut.
    Kakmonster, som jag är...

    Kram
    Petronella

    SvaraRadera
  6. Vilka goda kakor och jag gillar verkligen Ylva Skarp. Kram Caroline

    SvaraRadera
  7. Hej Jenny!
    Tack för din gulliga kommentar hos mig om stegen :)
    Den där retroradion har jag också gått och småkikat på. Den är såååå himla fin!!
    Passar perfekt i din tvättstuga :)

    Ha en ny härlig vecka!
    Kram
    Ulrika

    SvaraRadera
  8. Den är fin den radion, passade ju perfekt i din tvättstuga:) Ja, P3 är bäst!

    Kramis Johanna

    SvaraRadera