måndag 20 augusti 2012

Skolstart


Här är Sessan med en omgång från skolans tårtbuffé! Kameran dog så jag hann inte fota buffén innan den var som ett slagfält! Men här kommer receptet på vårt bidrag! Ett gammalt urklipp från min klippbok är det men en vild chansning är att jag har klippt ut det från Svenskan...



                                               Minibiskvier

Ca 30 biskvier

2 äggvitor
400 g mandelmassa
Ca 250 g vit choklad

Citronsmörkräm:
100 g rumsvarmt smör
1 1/2-2 dl florsocker
1 äggula
2 msk lemoncurd
ev 1-2 msk hallonpuré (tar alltid jag 2 msk)

1. Värm ugnen till 200 grader.
2.Vispa äggvitorna till lätt skum. Riv ner mandelmassan och vispa till en smet. Klicka ut i femkronorsstora klickar på plåt med bakplåtspapper. Grädda i 8-10 minuter.
3. Dra bort pappret med biskvierna och skölj plåten i kallt vatten. Dra tillbaka pappret på den blöta plåten, så går det lättare att ta loss biskvierna. Låt dem kallna på galler.
4. Vispa ihop ingredienserna till smörkrämen. Bred krämen i en topp på undersidan av biskvierna. Ställ i frysen.
5.Finhacka chokladen och smält den i en skål i vattenbad.
6. När biskvierna är helt frysta, doppa i den smälta chokladen. Låt stelna och förvara kallt.

Igår när jag var med Pärlan på cup hela dan så smet jag i en paus med några andra fotbollsmammor för att panikhandla det nödvändigaste (WCrengöring!) En väldigt basic mataffär som visar sig ha helt fantastiska växter och blommor till nästan halva priset mot blombutiken! Så att tre stora kärleksört släpade jag med mig därifrån!




Jag blev jätteförtjust i dessa, de var inte som de vanliga traditionella utan ljusare och tussigare och lite rufsigare som jag gillar! Så i jakten på den lummiga, rufsiga och tufsiga trädgården så blir det lite så i zinkbaljan iallafall. En av zinkbaljorna ska jag säga då jag har lite dille på zinkbaljor!

Tobaksblommorna som står där nu börjar se lite tråkiga ut. Men de som såg så vansinnigt ömtåliga ut har hållit hela sommaren. Och de höll sitt löfte, rådjuren har ratat dem helt. Det var ju därför jag köpte dem, inte så förtjust i dem egentligen. Jag vet inte om jag är det nu heller, jag försöker komma underfund med det varje dag jag kommer hem och ser dem!



Jag planterar alltid något grönt som murgröna eller silvergirlang och sen byter jag bara ut själva sommarblommorna mot höstblommor för att inte behöva lägga en förmögenhet på blommor!

Nu ska maken och jag äta middag på tu man hand, flickorna har ätit och två ligger nedbäddade och äldsta är på fotboll! Vi ska äta riktig husman ikväll isterband med dillstuvad potatis. En av mina favoriter! J´s stuvade potatis är ljuvlig, jag kommer garanterat att somna mätt...

             Ha en fortsatt fin kväll // Kram Jenny

2 kommentarer:

  1. Hemma hos oss äter vi ofta husmanskost, det är ju så gott:)

    Vilken söt liten tjej som började skolan idag:)

    Ha en fin kväll,

    Kram Johanna

    SvaraRadera
  2. Mums vad gott! och vilken sötnos! Kram

    SvaraRadera