onsdag 1 augusti 2012

Lite av varje




Jag bara älskar att ha massvis av blommor hemma i vaser på alla ställen och just nu har jag lyxen att ha det! Underbara buketten ovan fick jag av min vän M när vi hade middag här i måndags. Jag älskar de där avlånga rosa men har inte en susning om vad de heter. Både de rosa och vita känns hållbara och det gillar jag skarpt, jag vill ju helst att snittblommor ska stå i en evighet!


En av mina alla miljoner plättar i luften har börjat sno in sig i lampan. Jag planterade om den till en större kruka och då började den växa helt galet. Eftersom jag då vill ha allt som växer vilt och rufsigt så är detta med den insnodda plätten i lampan en installation som får stå kvar länge!


På matsalsbordet denna lilla bukett som är söt som en karamell som jag också fick av vänner i måndags. Jag köper ju alltid hem blommor själv också när vi ska ha middag så nu har jag på nästan alla bord. Jag köper ju denna sommar vita lejongap, inte bara för att de är underbart vackra utan för at de står jättelänge! Rekordet här är tre och en halv vecka! Nu fanns inte vita utan starkt rosa och gula, jag som aldrig gillat gula blommor tvärtom föll för dessa gulvita lejongap. Ljuvliga, jag vet inte med det här med gult men det känns som om det ligger i luften. På semestern köpte jag en gul klänning, visserligen väldigt milt gul och kombinerad i mönster med milt rosa som är jag i vanliga fall men ändå... Jag har aldrig ägt ett gult plagg i hela mitt liv innan. Jo vänta en vårjacka på mellanstadiet!


En stor bukett vackra grässtrån fick också följa med mig hem! Ni vet såna som brukar vara utfyllnad, men det känns otroligt sommarfräscht med en bukett med bara gräs, framför allt budget för nån som vill ha snittblommor ofta!


Här är mitt gräs och två nya loppisfynd, de vita skålarna! Såna köper jag alltid på loppis och jag har varit i loppisarnas himmel och vänt kan jag säga! Alltså i Danmark om jag ändå hade haft en släpvagn med mig nu packas de upp iallafall de små sakerna som fick plats i bilen och flyttar in en efter en! Snygg-godis har jag fått av min vän E svartvita polkagrisar som är salta så att det är synd att säga att de får vara skådebröd...



Här är måndagens förrätt! Taget ur ett av Lantlivs sommarnummer från 2010.

                              Asiatisk kräftsallad

4 små portioner

8 havskräftor

Marinad:
3 stora vitlöksklyftor
1/2 röd chili
3 msk rapsolja
Saft från en apelsin
Saft och skal från 2 lime
2 krm salt
1 krm svartpeppar

Sallad:
1/2 kruka thaibasilika (2-3 kvistar)
1 kruka gräslök
100 g salladsskott tex machè eller mangoldskott (Jag blandade)
100 g ärtskott
Ev flingsalt & grovmalen svartpeppar

1. Gör marinaden: finhacka vitlök och chili.
2. Blanda medolja, apelsinsaft samt saft och skal från limen.
3. Smaka av med salt och peppar.
4. Lägg kräftorna i dubbla plastpåsar och slå över marinaden. Låt marinera ca 2 timmar i kylskåp.
5. Plocka bladen från kvistarna med thaibasilika. Skär gräslöken grovt.
6. Blanda samman salladsskott, thaibasilika, ärtskott och gräslök och lägg på ett vackert fat. (Jag gjorde iordning varje gästs fat)
7.Fördela kräftorna över salladen och ringla över marinaden.
8. Servera med ett gott bröd och eventuellt flingsalt och svartpeppar.


Hmm trångt vid bordet... Ett stooort bord står på min önskelista, jag älskar att duka och det var trixigt att få till i måndags bordet går att duka snyggt till sex, funkar till sju nu var vi åtta och glasen stod på varandra, men som det så vackert heter finns det hjärterum ni vet... Och trevligt hade vi, en av sommarens ljummaste kvällar tror jag!

               Nu var tanken att småtjejerna och jag skulle ta en promenad till lekparken men de har
               peppar, peppar slutit fred med varann och leker i ett ögonblicks lugn med playmobil så
               jag kan ägna mig åt lite fix tills nästa fajt! Då tar vi promenaden!
                
                      Kram // Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar