lördag 28 juli 2012

Storhandla på Starbucks


Godkväll! Vi har varit hemma i byn ett par dagar nu och ägnat dessa åt att tvätta.... Och diverse fix, maken håller på med en utedusch! Men på resande fot så måste jag alltid handla på Starbucks särskilt efter det att min vän M fått upp mina ögon för deras sockerkaka med citronsmak... Jag hade också sneglat ett bra tag på deras största termosmugg. Mycket större än min gamla slitna märkt med en liten gul ponny bara för att veta att det är min laktosfria och inte makens... Iallafall jag hade riktigt bråttom när jag köpte fika och en mugg! Det blev osannolikt dyrt men vi höll på och missa en båt så jag tänkte att det var en dyr mugg... Hade betalat för två såg jag sedan...Så att jag får verkligen njuta dubbelt när jag dricker ur min nya stooora lyxiga mugg!

Njutning i båtkö!
Men nu är vi som sagt hemma och här kommer receptet på min kaka!

                                   Mjuk citronkaka med glasyr

150 g rumsvarmt smör
2 3/4 dl socker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
rivet skal av en halv ekologisk citron
3/4 dl 3% mjölk

Glasyr:
20 g smör
3/4 dl socker
2 msk 3% mjölk

Smörj och bröa en avlång form, vispa socker och smör poröst.
Rör ned ett av äggen i taget. Blanda mjöl och bakpulver och sikta ned i smeten. Tillsätt mjölken och citronskalet och blanda försiktigt. Grädda i 175 grader i 40-45 minuter på näst nedersta falsen. Blanda glasyren och bred ut på kakan. Grädda ytterligare i 3-5 minuter. Låt vila i formen. Kakan vilar med fördel till dan därpå.


Nu blir det snart en sen Take away middag från favoriten Wagamama!

                         Kram Jenny

1 kommentar:

  1. Det var den säkert värd,, bästa kaffet. Bästa väninnan har vita stora muggar som Design House Stockholm tog fram till Starbucks för många år sedan, då bara USA. Jag är såå avis på henne för dem, de är duktiga. Sugen att prova fin citronkaka nu. Kram

    SvaraRadera