fredag 6 juli 2012

Rabarberpaj med jordgubbar

Skulle göra en paj tänkte jag och surfade runt lite efter inspiration. Naturligtvis så skulle det vara jordgubbar i den. Och rabarber hade jag också tänkt, jag tittade på ungefär 300 recept. Jag fastnar lätt i receptläsning det är beroendeframkallande för mig, iallafall jag hittade rabarber- & jordgubbspajer med cocos, med ingefära, med vit choklad.... Var inte så sötsugen så när jag hittade en med flingsalt så fastnade jag direkt! Hittade receptet på www.dagmarskitchen.se

Jag använder nästan aldrig mått när jag lagar mat och bakar utan höftar lite, en liten nypa flingsalt stod det i detta receptet. Jag tog tre rejäla nypor för att jag älskar att bryta sött och surt med salt. Resultatet blev ganska salt! Nästa gång tar jag två nypor och lägger mig mittemellan! 1-2 dl jordgubbar skulle det vara, jag tänkte av nån anledning 1-2 liter så jag fick plats med 2 stora rabarberstänger. Det blev då lite mera jordgubbspaj än rabarber, nästa gång ska jag prova mest rabarber. Men den blev superdupergod! Lite för salt för maken dock!

Här kommer det rätta receptet!





                                  Smulpaj med rabarber & jordgubbar

Stor paj för ca 6 personer

5-6 rabarberstjälkar
1-2 dl jordgubbar
ett par matskedar smör
ett par rejäla nypor strösocker

150 g smör
ca 3 dl vetemjöl
5 msk råsocker
en liten nypa flingsalt för smakbrytning

1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Skär rabarbern i små bitar. Lägg rabarber och jordgubbar i en ugnsform. Skeda på ett par matskedar smör och så lite socker.
3. Smält smöret till smuldegen lätt i micron (så blir det lättare att blanda). Blanda med mjöl, socker och flingsalt till en smulig deg. Tillsätt eventuellt mera mjöl om det blir för smörigt.
4. Toppa bären med smulblandningen och grädda mitt i ugnen i ca 15-20 minuter.




Massvis av vaniljsås ska det vara och jag gör alltid Leila Lindholms gammeldags vaniljsås från hennes bok "A piece of cake" Den är ljuvlig och så mycket godare än vaniljvisp!


                                Gammaldags vaniljsås

1 liten kanna/4 portioner

2 1/2 dl mjölk
1/2 vaniljstång
1/2 dl strösocker
4 ekologiska äggulor
1/2 dl majsstärkelse
2 msk mjukt smör
1 dl vispgrädde

1. Koka upp mjölk med delad och urskrapad vaniljstång. Lyft ur stången efter uppkoket.
2. Vispa socker, äggula och majsstärkelse vitt och pösigt.
3. Slå över den heta mjölken under vispning.
4. Häll tillbaka blandningen i kastrullen och värm upp under kraftig vispning, häll över i en skål när blandningen tjocknat ordentligt.
5.Smält smöret i den varma krämen under vispning.
6.Kyl den i ett vattenbad med is eller i ett kylskåp.
7. Lättvispa grädden och vänd ihop den med krämen till en fluffig vaniljsås.

Blev så besviken idag när den lilla pajbiten som blev över som jag spetsat in mig på var borta...

                     Ha en underbar helg // Kram Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar