söndag 24 juni 2012

Dagens middagstips!

Godmorgon! Jag börjar dagen med att ge er ett litet middagstips från vår middag igårkväll. Vi åt detta på Valborgsmässoafton då vi hade middagsgäster, det gav mersmak så igår blev det en middag för fem eller fyra i slutändan då Ärtan slocknade innan middagen!




I denna underbara hjärtformade skapelse, en gåva av kära vänner har jag lagat en risotto, svår att fota så jag fotade den vackraste grytan istället!

                                        Örtrisotto.
4 personer

6 dl grönsaksbuljong (Voltaires som vanligt för min del)
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 gul paprika
2 msk smör
2 dl avorioris
1 dl finhackade örter (Brukar ta basilika& persilja, igår slank det
                                     med lite oregano också)
1/2 dl vitt vin
2-3 msk smör
1 dl finriven parmesanost

1. Koka upp buljongen
2. Skala och finhacka lök och vitlök. Dela, kärna ur och finhacka paprikan.
3. Smält matfettet och fräs grönsakerna mjuka utan att de tar färg.
4.Rör i riset och späd med buljong lite i taget, fortsätt att röra mellan varje gång du tillsätter buljong så att vätskan får koka in efter hand. Allt som allt ska det koka i ca 20 minuter. Du får kanske lite vätska över.
5. Rör ner vin och örter i slutet av kokningen. Avsluta med att röra ner smöret samt den rivna osten.

Detta receptet är en av mina favoriter sedan länge och sitter i min klippbok, taget ur en 10 år gammal ICA Buffé!

När jag inför Valborg letade efter recept på tillbehör till grillad tonfisk så fastnade jag på en matblogg, kökskatten och där fanns en underbar tomatsalsa och ruccola med parmesan som var jättebra till tonfisk och som jag tyckte gick fint till risotton också!



                                         Tomatsalsa

En knippe tomater, fullmogna men fasta
3 kvistar salladslök
1 röd chili
färsk koriander
färsk mynta
citron
olivolja
en gnutta vinäger
flingsalt

1. Finhacka allting i en stor hög på skärbrädan där du blandar ihop smaker och safter.
2. Smaka av med chili för extra hetta och citron eller vinäger för mer syra. När smakerna fallit på plats är det bara att skyffla över den väldoftande tomatsalsan på ett fat eller i en skål, fantastiskt till tonfisken. Jag fastnade för myntasmaken så igår tog jag en hel kruka mynta!


                                   Ruccola med parmesan

ruccola
parmesan
olivolja
någon tesked vitvinsvinäger
2-3 stycken vitlöksklyftor
flingsalt
nymortlad svartpeppar
ca i msk kranvatten

1. Pressa vitlöken, ej skiva/skär
2. Blanda ihop vinegretten och smaka av så att det blir rätt balans och skärpa.
3. skölj ruccolan och lägg upp på ett stort fat tillsammans med hyvlad eller skivad parmesan.
4. Dräll vinegretten över och blanda ihop.




Väldigt gott var det båda gångerna!  Jag åt nyss resterna av detta till lunch också!

                                    Kram // Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar