tisdag 22 maj 2012

Sallad av kylskåpsrester

Idag har jag haft någon slags bild framför mig av att vi skulle sitta i kvällssolen på altanen och äta middag på tu man hand efter flickorna lagt sig eftersom det varit så fint väder hela dan...
Jag gjorde en sallad på det som fanns hemma, utgick från lite kyckling vi hade i frysen som jag gremolatapanerade (finhacka en bunt bladpersilja och blanda med 3 finhackade vitlöksklyftor och skalet från en citron, putsa 4 kycklingfiléer, salta, peppra och vänd i gremolatablandningen, bryn i smör 2 min per sida och tillaga sen i mitten av ugnen i 200 grader i ca 30 minuter till 70 grader innertemperatur

Sen lät jag alla slokiga salladssorter ligga i isvatten för att bli pigga igen, kokte rött ris och blandade med salladen. Pröva det om ni inte har gjort det, supergott jättebra tuggmotstånd. De grönsaker som fanns åkte med; plommontomater, gurka, rädisor, paprika, vattenmelon. Plus stekt halloumi! Kycklingen går jättebra att frysa in med paneringen och sen bara ta fram och värma när det är bråttom, jag har haft en jätteburk i frysen som blev över vid påsklunchen.





Det blev jättegott, men vi åt den inte i nån kvällssol med ett litet svalt glas vitt utan halvliggande i soffan framför prinsessdopet på TV....  Det blev också bra, vi har inte ens trädgårdsmöblerna framme... En annan dag, imorgon picknick på flickornas skola. Den första i en lång lång rad...

                  Godnatt // Kram Jenny 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar