lördag 12 maj 2012

Lördagskväll

Hela familjen utom vår minsta, Ärtan (som redan sover) ligger utslagna i soffan efter en god middag. Biff med bea och två goda sallader. Grills tomatsallad och en sommarsallad, också den från Grill.




               Grills tomatsallad.

Skär 2 gula och 2 röda fasta tomater, 1/4 skalad och urkärnad gurka & 1 avocado i grova bitar blanda med 1/4 finhackad röd chili och 5 tunt skivade salladslökar.
Blanda en vinegrätt av juice av 2 limefrukter,  3msk tomatjuice, 2 msk olivolja, 1 tsk salt & 1 tsk svartpeppar. Häll över salladen och strö till sist över 2 msk grovhackad koriander.

Jag som älskar tomatjuice är väldigt förtjust i den här vinägretten.

                Sommarsallad.

Spola 200g ärtskott & 200 g babyspenat i kallt vatten tills de blivit krispiga. Låt rinna av på hushållspapper. Dela en ask körsbärstomater och blanda ner tillsammans med 20 skivade rädisor och en halv knippe basilika. Blanda en balsamicovinägrett av 1 dl olivolja, 1 dl matolja,1 dl balsamvinäger, 1 krossad vitlöksklyfta, juice från 1 halv citron, 1 tsk salt, 1 tsk grovmalen svartpepppar.

Jag tycker det blir en väldigt massa vinägrett så jag minskar till hälften.



           


Marängsuisse med Leilas chokladsås till dessert: blanda 1 dl kakao av god kvalitet, 2 dl strösocker och 1 1/2 dl vatten. Koka såsen i 3 minuter, tillsätt 1 msk matolja. Låt svalna eller servera varm.




Körsbärsträden blommar som allra vackrast nu, det kommer så fort att man knappt hinner med. Man väntar och väntar och så pang. Var tvungen att föreviga idag trots att det varit grått och regnigt här.




Detta magasin följde med mig hem idag, jag har inte tittat ordentligt bara hunnit bläddra men det var jättefina inredningsrepotage. Mycket bättre än vad Country life har varit tidigare tycker jag, bla så finns ett ljuvligt hem i vår by med i detta nummer.

Dags att sova, ska laga mat på barnens skola imorgon. Det är fixardag för alla föräldrar.

                       Kram // Jenny

1 kommentar:

  1. Tack för dina underbara recept, har just nu dålig inspiration varför jag väntar med spänning på varje nytt recept!

    SvaraRadera