tisdag 1 maj 2012

Lite recept från valborgsmäss

Dessa lantchips med het räkröra har jag längtat efter att göra sen jag först såg receptet i ICA buffé. Det är ett sånt recept som jag dras till, lantchips mmm. De var iallafall supersmidiga, man bara fräser en finhackad röd chili och 3 vitlöksklyftor i lite olja i en minut, sedan 300 g skalade räkor i ytterligare en minut, tar det från värmen och mixar det grovt och kyler ner det lite fort! blandar med 1/2 dl creme fraiche finrivet skal och juice från en lime och en kruka hackad koriander. Smakar av med tabasco, salt och peppar! Innan servering klickar man upp röran på chipsen, kommer absolut att göra igen!






Förutom miniråbiffarna ovan så prövade jag fikontapenaden från systrarna Eisenman, jag gillar inte tapenade men älskar fikon så jag blev nyfiken. Man mixar 3 torkade fikon med en pressad vitlöksklyfta, 2 1/2 dl svarta urkärnade oliver, 2 msk kapris & 1 msk hackad basilika, häller i 3 msk olivolja i en tunn stråle under tiden. Och sen smakar av med salt och peppar. Mums, så mycket godare än vanlig tapenade!




Nu har jag alltför mycket kvar att fixa innan jag får sluta mina blå, men när jag väl gör det så gör jag det till en ny doft ikväll; Geranium, lemon, bergamot, lavender & clary sage från Af. Valborgsgåva av en vän. Ljuvligt mild...  Bredvid en pion, vårens första har precis checkat in i blomsterbutiken!




                           Sov gott! Kram Jenny

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar