onsdag 18 april 2012

Middag & Bröd

Godkväll!

Här kommer vår middag, superenkel och god med få ingredienser. Jag tror att jag från början hittade receptet på ICA! Nåväl här kommer det iallafall!

Nudelsoppa med röd currykyckling.
Lägg kycklingfiléer att marinera i 1 1/2 msk rödcurrypasta och samma mängd olivolja, lagom till 4 kycklingfiléer. Marinera i 10 minuter, stek 5 minuter per sida, efterastek under lock, salta och peppra. Koka sedan nudlar (snabbnudlar i buljongpulvret som hör till enligt receptet men jag tar vanliga nudlar och Renée Voltairebuljong) Ta upp nudlarna ur buljongen och fördela i skålar, koka upp den igen och lägg i en Romansallad skuren i grova bitar i buljongen. jag älskar varm sallad så jag tar 1 1/2 Romansallad. Häll över nudlarna, skiva kycklingen och lägg på, garnera med hackad koriander.
Jag hade ingen koriander idag och kompletterade istället med grön sparris och sockerärtor! Godkänt av tre kräsna flickor!







Det här är familjens favoritlimpa!

Rosmarinlimpa
5 dl vatten
50 g jäst
2 tsk flytande honung
1 msk salt
7 dl vetemjöl
3 dl grovt rågmjöl
matolja till pensling
2 tsk flingsalt
2 tsk torkad rosmarin
Värm vattnet fingervarmt och rör ut jästen i lite av det, tillsätt salt, resten av vattnet och det mesta av mjölet (Jag tycker att det går åt lite mera mjöl än i receptet) Spara rågmjöl till utbakningen. Blanda degen väl, jäs den övertäckt 45 min. mjöla bakbordet, knåda degen, dela den i 2 delar, forma limpor och vrid dem. Lägg dem i oljesmorda formar, pensla, strö över rosmarin och flingsalt. Jäs till dubbel storlek, sätt ugnen på 200 grader. Grädda bröden mitt i ugnen ca 40 minuter! (Receptet kommer från ett gammalt nummer av Lantliv mat och vin)




Nybakat frukostbröd imorgon! Godnatt // Kram Jenny







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar