lördag 28 april 2012

Loppis & BLTsandwich



Idag har jag varit på loppis, ovan syns resultatet. Jag är supernöjd, sådana backar som prippsbacken är jag alltid på jakt efter! Och de andra ska bli vita blomlådor, det målas mycket här i huset och det är oftast inte jag som står för själva målandet. Jag står för att släpa hem alla gamla grejer som ska målas. En vän till mig brukar säga att min man har målat hela världen vit och det stämmer väl, iallafall min värld!

Till lunchen sedan så blev det BLTsandwich efter matTinas rcept:
Ringla olivolja på brödskivor (jag tar alltid surdegsbröd) rosta dem i stekpanna, kärna ur och skala avocado (1 till 2 pers) grovhacka och blanda med en finhackad halv rödlök och droppa över citronsaft plus salt & peppar. Knaperstek bacon och låt rinna av.
Blanda 1/2 dl majjo, 1dl gräddfil, 1 riven vitlöksklyfta och 11/2 dl riven parmesan, smaksätt med salt & peppar.
Bred ett rejält lager av såsen på 2 skivor bröd, lägg på avocadoblandningen, sedan skivad tomat, bacon och toppa med isbergssallad lägg på brödskivor som lock.



Sen fikade vi loss på en tuppkaka på trappan här utanför!




Superenkel och snabb: Sätt ugnen på 175 grader, smörj och bröa en form, vispa 2 ägg och 2 dl strösocker riktigt pösigt, rör försiktigt i 2 dl mjöl och 2 tsk bakpulver till sist 1 dl ljummet vatten. Grädda ca 20 minuter. När kakan svalnat bred på en glasyr av 75 g smält smör blandat med en äggula, 1 dl socker, 1 msk vaniljsocker. Strö på cocos!

Nu ska jag ta tag i alla projekt jag startat idag!   Kram Jenny




1 kommentar:

  1. Tuppkakan var ljuvlig, gick hem hos både stora och små!

    SvaraRadera